Skip to content

Teater Trollslända

Pedagogik

Skapande skola

Artikel om vårt Skapande Skola-arbete från Skaraborgs Allehanda:

Artikel

Vi skräddarsyr teaterpedagoiska program efter önskemål. Vi har tidigare arbetat med allt från en pjäs om rymden för förskoleklassen till pedagogiskt efterarbete i samband med teaterföreställningar för högstadiet.

Integrationsprojekt

Stormen

Under hösten 2016 beviljades 110 000 kr till ett integrationsprojekt där vi ville sätta upp William Shakespeares pjäs Stormen med flyktingar, invandrare och svenskfödda.Syftet var att t ge dem en gemenskap och ett sammanhang som bidrar till att skapa förtroende och social integration. Vi vill erbjuda en kreativ uttrycksform och på så vis bjuda in dem till att vara del i Lidköpings kulturliv på egna villkor. Vi hoppas att vårt projekt ska bli en mjukstart för dem nu när de ska anpassa sig till livet i ett nytt land.

Dallas DeFée är regissör och dramatiker och hon ledde arbetet assisterad av Johan Ingebäck. Dallas är ursprungligen från USA och utbildad i New York och London. Hon har specialiserat sig på Shakespeare och att regissera på språk hon inte talar. Hon har tidigare satt upp Fröken Julie på svenska i London innan hon talade svenska. Tack vare att Dallas själv är invandrare , så har hon knutit många kontakter med flyktingar genom hennes SFI-studier och är vän med flera av dem på Facebook. Därför har Dallas haft goda möjligheter att nå ut till flyktingarna och få ihop ett gäng som vill jobba med pjäsen. Tanken är att Shakespeare är universal i sitt tilltal och kan föra folk samman kring livets stora frågor och just STORMEN i sig har tydliga beröringspunkter med den flyktingsituation vi ser idag.

Under hela perioden hade vi sammanlagt 28 deltagare från Syrien, Afghanistan, Iran, Serbien, Irak, Grekland, Dominikanska republiken, Egypten, Ryssland och Sverige. Många av deltagarna skulle ha velat delta i hela projektet, var det svårt att kombinera med jobb och studier. Detta påverkade projektet något som vi insåg att jag borde fokusera ännu mer på analys och diskussion, istället för att bara tänka på slutproduktionen. Flera av deltagarna som inte kunde vara med i föreställningen är fortfarande intresserade av teater och är öppna för framtida projekt. Den slutliga produktionen bestod av 11 deltagare från Syrien, Afghanistan, Iran, Serbien och Sverige.
 
Under hela processen såg vi stora förbättringar i både språk och förtroende från deltagarna. En äldre herre från Syrien hade aldrig spelat teater tidigare, och genom slutproduktionen talade Shakespeare på ett nytt språk framför en publik (han spelade Stephano). En tonårskille från Afghanistan kämpade med både sin blyghet och sina språkkunskaper, men han var fast besluten att göra så gott han kunde. Jag var orolig att han skulle behöva hjälp med att komma ihåg hans repliker, men han klarade det fint. Han är mycket intresserad av att fortsätta med teater (Han spelade Ferdinand.).

Även om det fanns olika kunskapsnivåer, både när det gäller svenska och teater, tror vi att alla hittade en lämplig plats inom gruppen. De svenskar som deltog var väldigt villiga att hjälpa invandrare med sitt språk och även att hjälpa dem att hitta nya teaterprojekt. Det finns redan nu en grupp på Esplanadteatern som planerar att spela Måsen av Tjechov. Denna grupp består till största delen av deltagare från vårt integrationsprojekt. Vi träffades två gånger i veckan under nio månader. Några var med under hela perioden, andra tvingades sluta och nya tillkom. Föreställningen kunde inte gått bättre och det var med vemod som vi tog farväl. Ett verkligt lyckat projekt!

Överst
Secured By miniOrange